تکنولوژی

سیستم ترمز خودرو چیست؟

سیستم ترمز خودرو چیست؟

سیستم ترمز خودرو  چگونه کار میکند

سیستم ترمز خودرو  برای اینکه بخواهیم اتومبیل در حال حرکت را نگه داریم نیاز به یک نیروی زیاد داریم. خودرو ها وزن بسیار بالایی دارند و نگه داشتن آنها نیازمند  یک سیستم ترمز قوی است. 
ترمز ها دیسک هایی با صفحه های سرامیکی می باشند. که به یک صفحه می چسبند و باعث ایستادن خودرو می شوند. چرخ ها بر روی یک دیسک سوار میشوند. این دیسک یک صفحه است که لنت ها در دو طرف آن قرار دارند.
هنگامی که شما پدال ترمز را فشار می دهید این لنتها به دیسک می چسبد و اصطکاک ایجاد می کنند. این اصطکاک باعث میشود که نیروی حرکتی اتومبیل کاهش یابد و ماشین بایستد.
اما آیا کار به همین راحتی انجام می شود؟ این خودروی سنگین با همین نیروی کم پا متوقف میشود؟
باید گفت اصل کار در سیستم ترمز خوردو اتفاق می افتد. روغن ترمز می تواند نیرو را در داخل خود جمع کرده و فشرده کند و آن را منتقل کند، بنابراین هنگامی که شما پدال ترمز را فشار میدهید، روغن ترمز به لنت ها فشار وارد کرده و اتومبیل متوقف می شود. 

انواع سیستم ترمز خودرو 

با وجود داشتن تنوع در اقسام مختلف سیستم‌های ترمز، عملکرد همه آن‌ها به صورت کلی در قالب دو ساختار اصلی امروزی کاسه‌ای و دیسکی تقسیم‌بندی می‌شوند.

ترمزهای کاسه‌ای  (Drum)

سیستم ترمز خودرو  از ابتدای قرن بیستم، تقریبا همگی به شکل نمونه درام (Drum/طبل) یا کاسه‌ای ساخته شدند. این دست ترمز‌ها از یک بخش دوار و یک بخش ثابت تشکیل شده‌اند. بخش دوار کاسه نام دارد و به همراه چرخ خودرو گردش می‌کند اما بخش ثابت که به محور خودرو متصل است، کفشک‌ها یا لنت‌های ترمز را شامل می‌شود. این کفشک‌ها فاصله مشخص و از پیش تعیین شده‌ای با کاسه دارند، اما این فاصله به کمک نیرو مکانیکی (سیم یا اهرم) یا نیرو هیدرولیک (فشار روغن ترمز یا فشار باد) قابل تغییر است.

با فشرده شدن پدال ترمز، نیرو سیال هیدرولیک داخل مسیر ترمز به پمپ ترمز وارد شده و با بیرون راندن دو قطعه، باعث فاصله گرفتن دو کفشک از یکدیگر و کم‌تر شدن فاصله کفشک و کاسه می‌شود. این مهم باعث اصطکاک میان کفشک‌های ثابت و کاسه متحرک شده و نیروی اعمال شده در قالب اصطکاک موجب کاهش سرعت کاسه و چرخ می‌شود. این نیرو وارده خود به حرارت حاصل از اصطکاک تبدیل شده و از بین می‌رود.

سیستم ترمز خودرو  ترمزهای دیسکی  (Disk)

ترمز‌های دیسکی در مقایسه با ترمز‌های کاسه‌ای، یک تکنولوژی نوین‌تر و به روز‌تر به حساب می‌آیند. البته نباید فراموش کرد که فراگیری این تکنولوژی، خود به دهه ۱۹۵۰ میلادی باز می‌گردد، اما در مقایسه با ترمز کاسه‌ای، بسیار جدیدتر است.

با این وجود مکانیزم و عملکرد آن تقریبا با سیستم ترمز خودرو  کاسه‌ای یکسان است. تفاوت اینجا است که در ترمز‌های دیسکی، بخش دوار به‌جای کاسه، از نوع دیسک است. یک صفحه دایره‌ای صیقل خورده ساخته شده از آلیاژ چدن (فیبر کربن در نسخه‌های خاص) که با چرخ خودرو می‌چرخد. در عوض بخش ثابت، حالا در قالب یک مجموعه به نام کالیپر ترمز (Brake Caliper) گرد هم آمده که متشکل از یک تا هشت پیستون فعال شونده با فشار سیال (روغن یا باد) و لنت‌های ترمز است.

با اعمال نیرو ترمز و وارد آمدن فشار سیال بر پیستون‌های داخل کالیپر، دو لنت ترمز در دو طرف دیسک به یکدیگر نزدیک‌تر شده و به اصطلاح دیسک را گاز می‌گیرند. این مهم به افزایش شدید اصطکاک میان دیسک و لنت خودرو انجامیده و چرخ را از حرکت باز می‌دارد. نیرو اعمال شده در قالب اصطکاک و حرارت بسیار زیاد از بین می‌رود.

سیستم ترمز خودرو  دیسکی از ابتدای دهه ۱۹۷۰ میلادی به صورت استاندارد و اجبار بین‌المللی تقریبا از سوی همه خودروسازان جهانی در محور جلو به کار گرفته شدند، اما امروز و بعد از سالیان دراز، استفاده از آن در محور عقب خودروها بیشتر به مانند یک انتخاب شخصی و یک سیاست شرکتی است و اجباری در آن نیست.

انواع سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو   هم مدل‌های مختلفی دارند که البته هر ساله و به واسطه پیشرفت‌هایی که در صنعت خودرو و علوم مرتبط با آن اتفاق می‌افتد، به روزتر شده و حتی انواعی جدیدتر به آن‌ها اضافه می‌شود. ضمن این‌که گاهی نیز به صورت ترکیبی کار می‌کنند و از چند مدل ترمز در یک خودرو سود برده می‌شود.
 

سیستم ترمز خودرو  مکانیکی

میتوانیم بگوییم قدیمی ترین سیستم ترمز خودرو، ترمز مکانیکی است. همانطور که از نام این سیستم ترمز  مشخص است، به صورت مکانیکی اتومبیل را متوقف می کنند.
این سیستم ها با استفاده از میله ها و فنر ها باعث می شود تا اتومبیل از حرکت بایستد. این سیستم‌ها امروزه چندان رایج نیستند و بیشتر در خودروهای قدیمی به چشم می‌خورند. ضمن این‌که کارکرد چندان مناسبی هم ندارند.

ترمز هیدرولیکی

سیستم ترمز خودرو   که امروزه در بیشتر اتومبیل ها مورد استفاده قرار میگیرد سیستم ترمز خودرو هیدرولیکی می باشد که با استفاده از روغن ترمز باعث ایجاد اصطکاک و ایستادن اتومبیل می شود. در واقع در این سیستم، روغن موتور به پیستون مستقر در چرخ ها منتقل میشود و در آنجا اصطکاک ایجاد میکند.

ترمز بادی یا پنوماتیک

شاید اسم سیستم ترمز خودرو   که می آید یاد ماشین های سنگین می افتید. درست است. این سیستم ترمز برای اتوبوس ها  و کامیون ها استفاده میشود.
این ترمز ها به جای روغن از هوا استفاده می کنند و این به  این دلیل است که قدرت هوا برای این کار بیشتر است و معمولا توسط یک کمپرس هوا این کار انجام می شود. 

سیستم ترمز خودرو  خلأ

در این سیستم ترمز، در لوله‌های ترمز خلأ ایجاد شده و همین خلأ، موجب حرکت لنت‌ها و در نهایت ایجاد اصطکاک و ترمز می‌شود. از این مدل غالبا در قطارها استفاده می‌کنند.

ترمز مغناطیسی

در این مدل سیستم ترمز خودرو   از قواعد الکترومغناطیس استفاده می‌شود. در واقع یک آهنربای همیشگی وظیفه دارد تا میدان مغناطیسی مورد نیاز را ایجاد کند. در نهایت این‌که نیروی ترمز به چرخ‌ها منتقل می‌شود. سایش و اصطکاک در این مدل وجود ندارد و در نتیجه عمر بالاتری خواهد داشت. چون یک تکنولوژی جدید است، فعلا رایج نیست. عملکرد این مدل به شدت بالاست.

سیستم ترمز خودرو  الکتریکی

این مدل در خودروهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به سه نوع پلاگین، بازیاب انرژی و مقاومتی یا رئوستاتیکی تقسیم می‌شود. در نوع پلاگین، به محض استفاده از پدال، چرخش موتور برعکس شده و ترمزگیری صورت می‌گیرد. در نوع دوم، به محض ترمز گرفتن، موتور الکتریکی وارد مد ژنراتوری شده و انرژی جنبشی چرخ‌ها را گرفته و تبدیل و ذخیره می‌کند. در نوع سوم، از یک مقاومت متغیر در مدار ترمز استفاده می‌شود.

مزیت مکانیکی (اهرم)

سیستم ترمز خودرو  مزیت مکانیکی یک کمیت بی‌بعد است که نشان می‌دهد نیروی مقاوم (نیرویی که ماشین بر جسم وارد می‌کند) چند برابر نیروی محرک (نیرویی که ما بر ماشین وارد می‌کنیم) در یک ماشین است. در اهرم‌ها به دلیل چشم‌پوشی از اصطکاک، مزیت مکانیکی برابر است با نسبت طول بازوی محرک به طول بازوی مقاوم. همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است، نیروی F به سمت چپ اهرم وارد می‌شود، بنابراین طول بازوی محرک دو برابر طول بازوی مقاوم (سمت راست) است. به همین دلیل، با تقسیم طول بازوی محرک بر طول بازوی مقاوم، مزیت مکانیکی این اهرم برابر ۲ به دست می‌آید که به معنی اعمال نیروی 2F در سمت راست اهرم است. با تغییر فاصله‌ها در اهرم‌ها می‌توان ضریب چند برابری نیروها را تغییر داد.

اجزای ترمز ماشین

سیستم ترمز خودرو   از قطعات زیادی برای ایفای نقش خود تشکیل شده است. 
دال ترمز و اهرم بندی آن
بوستر ترمز
پمپ اصلی ترمز
روغن ترمز و مخزن آن
شیلنگ خلاء
بوستر ترمز
لوله های انتقال روغن ترمز به چرخها
سیلندر (پمپ) ترمز چرخها
لنت های ترمز
دیسک ها و کاسه های ترمز چرخها
اهرم و مکانیسم ترمز دستی
هنگامی که ترمز می گیریم ، تمامی این قطعات درگیر خواهند شد.

ای بی اس  چیست؟

خودروهایی که فاقد ترمز ای بی اس می باشند وقتی راننده پای خود را بطور ناگهانی روی پدال ترمز  فشار دهد در صورتی که جاده لغزنده باشد چرخ های خودرو قفل شده و راننده کنترل خودرو را از دست خواهد داد ، همه کسانی که تجربه رانندگی با اتومبیل به خصوص در جاده های خیس و لغزنده را دارند به خوبی می دانند که در این شرایط چقدر کنترل خودرو مشکل است و تا چه اندازه خطر سر خوردن به خصوص هنگام ترمزهای ناگهانی وجود دارد که کمترین نتیجه آن انحراف خودرو به بیرون جاده است.
رانندگان با تجربه می دانند برای اینکه چرخ هایشان روی زمین خیس و لغزنده سر نخورد باید با سرعتی حرکت کنند که تا حد امکان نیاز به ترمزگیری شدید پیدا نکنند و اگر ناچار به ترمزگیری شدید بودند باید سیستم ترمز خودرو   پدال ترمز را مکررا فشار داده و رها کنند تا چرخهای خودرو قفل نشود چرا که در صورت قفل شدن چرخ ها ، دیگر کنترل خودرو از دست آنها خارج میشود. 
اما ترمزهای ای بی اس، در بيان ساده دستگاهي الکترونيکی هستند که در هنگام ترمزگيری باکنترل فشار (قطع و وصل کردن فشار) هيدروليک در کسری از ثانيه ارتباط لنت با ديسک يا کاسه را برقرار و قطع می کنند و تکرار سريع و مداوم اين عمل باعث از ميان رفتن حالت بلوکه کردن يا قفل کردن ترمزها می شود. 
اهميت ترمزهای ای بی اس نيز بيشتر در سطوح خيس و لغزنده يا ترمزگيري در سرعت‌هاي بالا نمايان مي‌شود.

روشن شدن چراغ نشانگر ای بی اس

اگر چراغ سیستم ترمز خودرو   ای‌بی‌اس روشن شد، فورا باید به مکانیک مراجعه کنید. 
این چراغ چندین مشکل احتمالی را نشان می‌دهد، بنابراین بهتر است نزد مکانیک بروید تا آن را چک کند و ایراد اصلی را تشخیص دهد. اگر این کار را به‌موقع انجام دهید از تبدیل آن به مشکلی بزرگ‌تر جلوگیری می‌کنید

کشیده شدن خودرو

وقتی ترمز می‌گیرید ماشین نباید به طرفین کشیده شود. اگر حس می‌کنید در هنگام ترمزکردن، ماشین به یک طرف کشیده می‌شود، ممکن است لنت‌های ترمز به‌شکل ناموزون ساییده شده باشند. البته این احتمال هم وجود دارد که دلیل آن وجود پسماند در مایع ترمز یا گیرکردن سیلندر ترمز باشد

 لرزش غیرعادی

اگر زمانی که ترمز می‌کنید، یک لرزش غیرعادی در پدال ترمز یا جای دیگری از ماشین حس می‌کنید، ترمز خودرو ایراد پیدا کرده است. این مشکل عموما به‌دلیل خراشیدگی یا تاب‌برداشتن روتورهای ترمز ایجاد می‌شود

سفت‌نبودن پدال ترمز

اگر حس می‌کنید باید پدال ترمز را به سمت کف ماشین پایین‌تر ببرید تا ترمز بگیرید، یا اگر حس می‌کنید پدال پایین‌تر از جایی قرار گرفته است که باید باشد، احتمالا لنت‌ها کاملا فرسوده شده‌اند. البته دو احتمال دیگر هم وجود دارند که هر دو خطرناک‌ترند. یکی اینکه ممکن است هوا در لوله‌های ترمز وجود داشته باشد و دیگر اینکه، روغن ترمز نشت کرده است. این مشکلات را جدی بگیرید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *